یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

گروه بورس: کارشناسان می‌گویند: شاخص‌های بازار سهام به‌دلیل افزایش قیمت برخی محصولات مانند نفت، پتروشیمی و قیمت فلزات و برخی تحولات سیاسی با رشد مواجه شده‌اند.

به گزارش همشهری، در شرایطی که تحولات اقتصادکلان و رویکرد‌های مالی دولت 2 مولفه اساسی در افزایش یا کاهش شاخص‌های بورس تهران هستند به‌نظر می‌رسد تحولات سیاسی پیش رو می‌تواند معادلات آینده بازار سهام را تغییر دهد.

 امسال برخلاف روال گذشته، همزمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری و حضور کاندیداهای انتخاباتی روند حرکت صعودی بورس قوت گرفته و این اخبار در نخستین گام، زمینه صعود شاخص بورس تهران را در روز شنبه فراهم کرد.

تحلیلگران برا ین باورند که حضور 2 چهره شناخته شده طی روز‌های گذشته اثر مثبتی بر بازار سهام گذاشت و منجر به صعود 98 واحدی شاخص در روز شنبه شد.  به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، به غیراز شرایط انتخاباتی، سیاست‌های مالی دولت و مسائل درونی بورس از دیگر عوامل تاثیر‌گذار بر شرایط کنونی بازار هستند.

غلامرضا سلامی، کارشناس بازار سرمایه در تشریح دلایل روند صعودی بازار از ابتدای سال‌جاری تاکنون می‌گوید:عموما هر ساله در ابتدای سال به‌دلیل نزدیک بود ن به فصل مجامع، شاخص‌های بازار سهام مثبت می‌شود و دلیل این موضوع تقسیم سود نقدی توسط شرکت‌هاست که سهامداران یک شرکت می‌توانند پس از یک سال اقدام به دریافت سود خود کنند؛

این موضوع باعث شده تا افزایش شاخص‌های بورس در فصل اردیبهشت ماه به یک سنت تبدیل شود. او در ادامه می‌افزاید: از سوی دیگر قیمت برخی کالا‌ها که در سال گذشته شدیدا کاهش پیدا کرده بود و حتی بیم آن می‌رفت که با کاهش بیشتری مواجه شود تثبیت شد و حتی رو به افزایش گذاشت مانند محصولات پتروشیمی، مس، فولاد، نفت و فلزا ت مختلف.

سلامی تاکید می‌کند: بنابراین وضعیت شرکت‌هایی که تولید‌کننده این محصول بودند به‌دلیل افزایش قیمت این محصولات با رشد سود آوری مواجه شدند واین موضوع بر کلیت بازار تاثیر مثبت گذاشت. به گفته وی، یکی دیگر از موضوعاتی که باعث افزایش روند بازار شد افزایش پیش‌بینی درآمد بانک‌ها بود.

این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید:با وجود آنکه پیش‌بینی می‌شد به‌دلیل مداخلات دولت در تعیین نرخ سود بانکی و فضای کاری بانک‌ها این شرکت‌ها با کاهش سود آوری مواجه شوند اما میزان سود بانک‌ها بیشتر از رقم پیش‌بینی شده ابتدای سال بود.

این موضوع نیز باعث افزایش توجه به سهام بانک‌ها در بازار سهام شد. سلامی در پاسخ به این پرسش که آیاروند صعودی شاخص‌های بورس پس از انتخابات نیز ادامه خواهد یافت، می‌افزاید: پیش‌بینی این موضوع سخت است اما این موضوع بستگی به این دارد که چه برنامه و طرحی بر سیاست‌های اقتصادی کشور حاکم می‌شود.

صنایع پیشرو

از سوی دیگر، عباسعلی حقانی نسب کارشناس بازار سرمایه در مورد شرایط کنونی بازار سهام می‌گوید:کاهش مداوم قیمت‌ها در سال گذشته منجر به نزول شدید قیمت‌ها در سال‌جاری شد تا جایی که نسبت قیمت به درآمد شرکت‌ها نیز کاهش پیدا کرده وجذابیت جدیدی برای بازار ایجاد شده است.

او ادامه می‌دهد:قیمت‌ها آنقدر کاهش پیدا کرده که دیگر هیچ سهامدار حقیقی و حقوقی حاضر به فروش سهام خود نیست؛ چرا که در هر صورت هر سهامی یک حد اقل ارزش دارد وقیمت‌ها به سطحی رسیده که توجیه فروش سهام از بین رفته است.

در چنین شرایطی بازار نیاز به نوعی عرضه و تقاضای جدید داشت. حقانی‌‌نسب می‌افزاید:در حال حاضر صنایع بانکداری، پتروشیمی و مخابرات از جمله صنایع پیشروی بازار هستند و کارشناسان این موضوع را از سال گذشته پیش‌بینی کرده بودند.

وی اعتقاد دارد تعویق تصویب طرح تحول اقتصادی در مجلس از دیگر عوامل رشد بازار در سال‌جاری است وا ین موضوع توانسته است نزول ارزش سهام شرکت‌های انرژی بر را در بورس تهران متوقف کند.

حقانی‌نسب تاکید می‌کند: همچنین تغییر و تحول در سبد شرکت‌های سرمایه‌گذاری به روند کنونی بازار و افزایش اعتماد بازار کمک کرد. به گفته وی با عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی، ترس از شناسایی زیان در سبد شرکت‌های سرمایه‌گذاری از بین رفت و این موضوع نوعی تحول برای بازار محسوب می‌شود.

کد خبر 81046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز